Dag Vietnam, Welkom in Cambodia!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu Dag Vietnam, Welkom in Cambodia!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu

Dag Vietnam, Welkom in Cambodia!!

Door: Sjorselyn

Blijf op de hoogte en volg Jocelyn en Sjors

26 November 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het is weer een tijd geleden!! maar het is weer zo ver, een verslag!!

Eerst nog even terug naar Hoi An, waar we waren gestopt met ons laatste verslag. Het pak is gemaakt en onderweg naar huis!
Jocelyn heeft de haren laten knippen en dat werd goed bekeken door een aantal Vietnamezen. Met z'n drieen stonden ze er om heen. De een keek, de ander knipte en nog een die was lange plukken haar aan het verzamelen. Toen we vroegen wat ze daarmee gingen doen antwoorden de man, dat ie z'n eigen extensions maakt!!:) dus waarschijnlijk loopt iemand met Jocelyns krullen in het haar. We hadden er eigenlijk geld voor moeten vragen, of op z'n minst korting.

Nieuwe coupe, een pak, wat souvenirs tijd om door te reizen, met de sleepingbus naar Nha Trang!
In Nha Trang hebben we een duik cursus(PADI) gedaan, dit duurde 3 dagen..
Dag 1 een aantal filmpjes met toetsen en later op de dag een duik in het zwembad met oefeningen
Dag 2 weer een aantal filmpjes, toetsen en 2 duiken in de zee met oefeningen
Dag 3 was 2 duiken in de zee en tegen de middag ons examen, waar we natuurlijk beide in 1x voor zijn geslaagd;)
Jaja we zijn echte PADI open water divers!!! Vanaf nu kunnen we overal ter wereld duiken tot 18m diep...
Dit was zo ongeveer alles wat we in Nha Trang hebben gedaan, gelukkig was er verder ook niet veel meer te zien daar...

Dus door naar Ho Chi Minh City(HCMC)/Saigon, met de nacht trein omdat we geen zin hadden in een sleepingbus:) de trein was weer een hele verademing na elke keer in van die aftandse bussen te hebben gezeten. Het was een erg luxe trein met een hele mooie wc en een schone(!) wastafel. Aangekomen in Saigon kregen we weer een warm welkom door 60 taxi chauffeurs, 88 tuktuk drivers en 49 motortaxi's, dus na 196x No Thank you toch maar een taxi richting het centrum.. Een hotel uitzoeken was nog een hele klus. Na overig Vietnam waar we voor 8 tot 10$ overnachten, soms zelfs met zwembad, was een kamer in Saigon gemiddeld zo'n 20$ per nacht aardig aan de prijs. Na een tigtal hotels zijn we voor de schoonste gegaan. We kwamen 's ochtends aan, dus we zijn gelijk gaan sightseeingen. Eerst de central market, de Notre Dam van Saigon, Independent Palace en daarna het War Remnant museum. Poeh poeh, dat museum heeft flink wat indrukken op ons achtergelaten. Het museum bestaat veelal uit foto's uit de tijd van de Vietnam oorlog. Foto's die je misselijk maken om wat er gebeurd is tijdens de oorlog. Op straat zie je al wel aardig wat bedelaars die 1 of een aantal lichaamsdelen missen. Maar hier word je toch wel even aan het nadenken gezet. In het museum is er een reconstructie gemaakt van een gevangeniscel. Van mensen die de hele dag aan hun enkels zijn vastgeketend. Daarnaast werden alle martelingen even uitgebreid geshowd op een bord en kun je allerlei materialen zien waarmee het gebeurd is. We zullen jullie de details besparen!
De volgende dag zijn we richting de Central market gegaan om nog even de laatste souveniertjes uit Vietnam te kopen. Verder niet veel gedaan. Even een tour geregeld richting Cambodia... De dag daarop zijn we naar de Cu Chi tunnels gegaan. Een 200km lang gangenstelsel waar ze "verstoppertje" speelden tegen de Amerikanen. De tunnels bestonden uit 3 lagen. De eerste laag stonden ze op de uitkijk of om aan te vallen en de andere mensen te waarschuwen, in de tweede laag had je kamers waarin mensen/gezinnen konden koken, eten en slapen. De derde laag was de ontsnap laag, via daar konden ze de rivier in. Tussen de verbindingen en lagen waren allerlei vallen voor de Amerikanen gezeten. De tunnels waren vaak zo klein dat Amerikanen er niet eens door konden en als je claustrofobisch bent dan werd t je afgeraden om naar binnen te gaan. Sjors moest er bijna doorheen geduwd worden:) bij de Cu Chi tunnels hebben ze een schiet baan, Het was alleen erg duur en we hadden maar weinig tijd. De Vietnamezen hadden naast de tunnels nog meer slimme manieren om van de Amerikanen af te komen. Ze liepen namelijk op sandalen gemaakt van banden en ze hadden een sandaal bedacht waarvan het leek dat ze de andere kant opliepen. Dus een sandaal andersom. Terwijl de Amerikanen met de duurste materiaal rondliepen bedachten de Vietnamezen hele slimme oplossingen met weinig materiaal. Terwijl we naar buiten liepen werden we een fijne dag toegewenst door een ING vlag. Haha! 's Avonds gingen we naar een café, toen er een hele groep Vietnamese jongeren op scooters voorbij kwam met allerlei toeters, bellen en vlaggen. Ze kwamen ongeveer 4x voorbij! De groep werd steeds groter. Het leek net alsof we een revolutie meemaakte, maar nee Vietnam had de voetbal competitie gewonnen. Wat waren ze blij.

We moesten vroeg opstaan voor onze tour naar Cambodia. We gingen met de boot over de Mekong Delta de grens over. Tot onze verbazing was het niet alleen een boottocht, maar gingen we ook nog eens van alles bezichtigen. Alles waar ook weer veel geld uitgegeven kon worden aan souvenirs... Uiteindelijk nog een crocodilefarm. In de Mekong schijnen nog 15000 krokodillen te zitten!! Op deze tour was er nog een Nederlands stel en daar reizen we samen mee Cambodia in. 's Avonds sliepen we in een floating hotel op de Mekong. We hadden geen zin om in het hotel te eten dus zijn we de straat maar opgegaan. We zijn blijkbaar de enige die dit doen hier, want iedereen keek ons aan, hielpen ons bescheiden en alle kinderen riepen keihard Hello! naar ons. Dat blijft echt super leuk.
Op deze tour kon je kiezen voor een slow of fast boat de grens over. We hadden voor de slow boat gekozen zodat we lekker konden genieten van de omgeving etc.
's Ochtends werd ons vertelt dat je 3 uur op de boot zou zitten en vervolgens 5 uur in de bus! En een overplaatsing naar de fast boat koste 5 dollar per persoon. Haha bedankt lieve Vietnamezen! Dat was een leuk en typisch afscheidscadeautje van jullie. Het is in ieder geval de laatste keer dat we worden opgelicht door die Vietnamezen.

Cambodia!!!
Aangekomen in Phnom Penh zijn we met z'n 4en een guesthouse gaan zoeken, niet heel lastig want bij elk restaurant is ook wel een kamer te huur... Uiteindelijk een 2 Persoons kamer uitgekozen voor $6 per nacht:)
De eerste dag zijn we met z'n 4e naar het palace gegaan! Een enorm bouwwerk, erg mooi... Verder een beetje de stad afgelopen en dingen bekeken:)
Dag 2 shooting range, killingfields en een museum!
Het was een rare dag! Eerst sta je op de schietbaan een magazijn van een AK47 leeg te schieten(wat overigens super gaaf was), en daarna kom je aan op de killingfields... De audiotour was zeer indrukwekkend, en dat monument met al die mensen schedels is echt heel vreemd!!!

Een dagje later met de bus naar kampot, klein plaatsje niet veel te doen... Wel nog een Nederlander tegen gekomen dus we zijn nu met een groepje van 5:)
Hier hebben we weer motorscooters gehuurd en zijn we wat gaan rijden, langs de zout en peper velden. Leuk om te zien hoe zout en peper word gewonnen! En hoe hard sommige mensen moeten werken voor een beetje geld...

We hebben afgelopen tijd zo veel indrukken opgedaan en zo enorm veel gezien dat het nu tijd was voor een paar dagen relaxen!
Sihanoukville, alles wat ik kan vertellen is 3 dagen: zon, zee, strand, slapen in een bamboo hutje en genieten!!

Na lekker uitgerust te zijn is het nu tijd voor de attractie van Cambodia... Siem Reap (en de tempels van Angkor)
De eerste dag hebben we fietsen gehuurd, lekker fietsen langs alle tempels. Onderweg naar de tempels nog bavianen gezien! En er was een mogelijkheid om olifant te rijden.. Grappig om die beesten eens van zo dicht bij te zien:)
Dag 2 ging om 3:30 de wekker om zonsopgang te zien op Angkor Wat! Helaas hadden we wat bewolking dus geen super zonsopgang, maar zeker de moeite waard!! Daarna nog een waterval en een tempel gedaan die ongeveer 50km van Siem Reap af liggen. Onze tuktuk-driver had al lang niet meer gereden voor toeristen. Onderweg moesten we een aantal keer stoppen voor onderdelen die vervangen moest worden en kregen daarbij ook nog eens een lekke band. geweldig ritje met de tuktuk dus! Met 5 van die grote westerse mensen in dat karretje achter een motor:)

We zijn alweer toe aan de laatste stad van Cambodia, Battambang! We zijn van Siem Reap met de boot naar Battambang gegaan.. De stad zelf heeft niet veel te bieden maar de bootrit erheen is heel mooi.. Geweldige plaatjes van de lokale bevolking, die op het water wonen. En soms voerden we door bebossing die smaller was dan onze vaarroute.
In Battambang kun je met een bamboo trein een enkel spoor over naar een ander dorpje.. Als je dan een tegenligger krijgt word jou treinstel gewoon even van de rails getilt om hem na het passeren er weer op te zetten:) leuk toeristen treintje...

Verder is er in Cambodia niet veel meer te zien en is er geen logische route naar Laos of je moet eerst helemaal terug naar Phnom Penh... Dus de plannen zijn gewijzigd!!
We gaan naar Bangkok, omdat je in Thailand bij binnenkomst een gratis visum krijgt voor 15 dagen gaan we nu via oost Thailand richting Laos! De wat minder toeristische route.. We zijn benieuwd!!

Groetjes!!

• 26 November 2011 - 16:57

Jocelyn En Sjors :

We zijn ondertussen dus al een dagje in Bangkok! We slapen in een hotel op Koa san road met rooftop zwembad;)
    Dus we vermaken ons prima!!!

Alles over Bangkok en het stuk Thailand in het volgende verslag!!!

Byebye

• 26 November 2011 - 17:18

Lotte:

wauw zo tof klinkt het allemaal! Lijkt me wel moeilijk om zoveel indrukken te verwerken, dus dan is het wel fijn dat jullie nog even kunnen relaxen! Veel plezier in Bangkok!

Liefs,
    Lotte

• 26 November 2011 - 19:06

Gery:

Sjorselyne, wat een ervaringen allemaal, geloof dat ik toch een beetje jaloers begin te worden. Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken en zien. Blijf genieten van de omgeving en van elkaar en laat ons af en toe mee genieten met een mooi verhaal en foto's

• 26 November 2011 - 19:09

Elsa:

Hebben jullie de volgende keer weer wat foto's? Ben benieuwd hoe jullie er nu uitzien vooral jij Jocelyn.... En wat goed dat je die tunnels in durft. Ook fijn dat jullie er weer uit zijn gekomen. Kijk uit naar jullie volgende avonturen. Hier aan De Schutterije weinig spectaculairs op Sinterklaas na dan!

• 27 November 2011 - 02:30

Josh Welkamp:

hallo ik ben joshwelkamp mijn leven en werk zijn 8 jaar met thailand en buurlanden verbonden geweest mocht je in je verdere tocht wat uit de ervaringen van mij willen gebruiken mail maar- niet zozeer om weinig te betalen maar om plekjes te leren kennen die mooi zijn en leerzaam en zowat niets kosten want geld hebben ze daar niet jij wel maar dat is jou ding
    altans in mijn beleving

ik hoor wel evt josh welkamp

• 27 November 2011 - 09:45

Patty:

Hallo Lieverds

Goed dat jullie af en toe een pas op de plaats maken. Na zoveel mooie indrukken en stoffige reizen is het goed om af en toe even bij te komen. Wij genieten hier van jullie verhalen.
    Ben het eens met een van de bovenstaande schrijvers! Probeer nog wat foto's bij te voegen.
    Lieve groet en een hele dikke kus.

• 27 November 2011 - 20:53

Lilianne:

Wederom weer een indrukwekkend verhaal. Bijzonder om te lezen wat jullie allemaal meemaken. En wij maken ons op het moment alleen maar druk om de Sint:) haha ook niet geheel onbelangrijk. Maar wat een contrast met jullie. Veel plezier nog. Groet Lilianne en Rogier

• 27 November 2011 - 21:14

Toon:

Hoi wereldreizigers, wat een mooi verhaal wederom. Goed wat van jullie te horen. Hier is alles goed, ben vandaag met Sanne en Thijs naar een lezing geweest op de Radboud.Zeer de moeite waard. Verder loopt het hier wel. Arienne, Fredy, Heins en Diane zijn gisteren hier geweest. In nov. staan we altijd even stil bij Ursula.
    Passen jullie wel goed op elkaar, al die drukke dagen vol met krokodillen, fast bootjes, duik ervaringen enzovoort?
    Hou je haaks en veel plezier verder.

• 30 November 2011 - 12:10

Familie Van Bl.:

We hebben alles weer gelezen en zijn weer bij. Wat een avonturen beleven jullie! Succes in Thailand en later in Laos.
    Groet!

• 01 December 2011 - 08:03

Marcel Opdenoordt:

Ik heb veel reisboeken in de kast, maar dit reisboek die volgend jaar uitkomt ga ik zeker bestellen wat een geweldige verhalen maken jullie mee. En komen er weer leuke foto,s de volgende keer! (of heb ik ze gemist)
    Op naar het volgende hoofdstuk.
    Groetjes uit het iets slechtere weer in Nederland.

• 08 December 2011 - 12:14

Marc En Bianca:

Even gevloerd door een heftige verkoudheid maar nu alle tijd om te genieten van jullie reisverslagen.Een groot avontuur met zicht op het contrast in welvaart.Maken wij ons druk om de Sint en Kerstinvulling, staan jullie oog in oog met gruwelijkheden uit het verleden. Hebben wij het nat en koud, zijn jullie bezweet en warm.Doen wij er alles aan om de kilo's te verliezen, kan jij George gewoon door een smalle doorgang??? Blijf genieten en goed zorgen voor elkaar.
    Vietnamees: Chuc Mung Giang Sinh: Chuc Mung Tan Nien
    Russisch: Pozdrevlyayu s prazdnikom Rozhdestva i s Novim Godom
    Cantonees: Seng Dan Fai Lok, Sang Nian Fai Lok
    Thai: Suksan Wan Christmas lae Sawadee Pee Mai
    Duits: Froehliche Weihnachten und ein glückliches Neues Jahr!
    Engels: Merry Christmas & Happy New Year
    Fijne Feestdagen en een Liefdevol 2012 voor elkaar.

• 20 December 2011 - 20:05

Marjolein:

Wat maken jullie toch veel mee en wat zijn we met z'n allen jaloers! Wel grappig om te lezen dat je ergens geen tijd voor hebt. Je zou denken dat je zeeen van tijd hebt.
    Merken jullie ook wat van Kerst daar? Of is het totaal anders.
    Vandaag wel jullie kaartje gekregen. Zooo lief!
    Ik ben zo blij voor jullie dat het allemaal goed gaat en dat jullie het met zn tweeen ook goed hebben
    Geniet nog van de mooie momenten. Ach oud en nieuw in Azie, wat wil je nog meer.....