Lalala Laolao !! - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu Lalala Laolao !! - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu

Lalala Laolao !!

Door: Sjorselyn

Blijf op de hoogte en volg Jocelyn en Sjors

20 December 2011 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Bangkok!!!

Aangekomen op Khoa San Road.
Wat een drukte en wat een backpackers! Het vinden van een goedkoop hostel was een moeilijke opgave. Na veel zoeken en vragen zijn we voor een duur hotel gegaan. Maar wel een 5 persoons family room met rooftop zwembad uitkijkend op het Grand Palace. Even lekker genieten van de westerse luxe in Bangkok!
We hebben natuurlijk niet alleen gezwommen in deze mega stad.. zo was onze eerste planning het Grand Palace, onderweg kwamen we een Thai tegen die ons vertelde dat het Palace gesloten was en we beter een halve dag in een tuktuk wat tempels konden bezoeken. Goed gelovig als we waren zijn we ingestapt! Het was een grappige tour maar achteraf was het Palace niet gesloten en was die "aardige Thai" zelf een tuktuk driver die alleen z'n maatjes hielp aan een ritje...
De volgende dag poging 2 voor het Grand Palace. Weer werden we 2x aangesproken dat het gesloten was, maar nu waren we beter op de hoogte;) Aangekomen bij het Grand Palace vonden we de prijs van de entree zo belachelijk hoog dat we niet naar binnen zijn gegaan. En een mooi stukje zijn gaan wandelen langs de Mekong!
Verder zijn we naar Siam square geweest, hier staan een aantal shoppingmall's die zo groot zijn dat je niet weet welke je als eerste moet gaat bezoeken...
's Avonds op Khoa San Road wordt je of door dronken backpackers lastig gevallen of door mannen die je naar pingpong shows willen brengen. Het is aan jullie om in te vullen wat het is, maar we kunnen jullie vertellen dat het niks met pingpongen te maken heeft;)

Door naar Ubon Ratchathani om vervolgens naar Kalasin te gaan. Aangekomen in Ubon kwamen we de man tegen waar we onze treinticket bij hadden geboekt. Hij bood ons aan om een nachtje bij hem en zijn vrouw te overnachten. We waren in de veronderstelling dat zij in de stad wonen, dus daar waren we erg blij mee. Na driekwartier rijden waren we toch niet meer in het centrum, maar hadden we wel een gratis home-stay op het platteland. Eenmaal in het huis waren we verbaasd dat er geen meubilair stond behalve een enorme blauwe koelkast en een klein tv'tje. De keuken bestond uit 1 gasfles met brander en een klein keukenblokje met spoelbak. Na even te hebben rond gekeken werd er direct begonnen aan een enorm maaltijd voor ons en de familie. Tijdens het eten werden we goed in de gaten gehouden want zodra ons bordje bijna leeg begon te raken gooide opa hem weer vol. De rollen zijn hier nog ouderwets verdeeld. De vrouw kookt, ruimt af en maakt schoon terwijl de man zijn gasten moet vermaken. Het was moeilijk communiceren met opa, maar we weten dat hij een zus heeft in Nederland. Na de lunch hebben we een rondje gemaakt en werden we van alle kanten geroepen door locals. We moesten overal even iets komen bekijken. Met als hoogtepunt een enorm schildpad in een te klein vijvertje. Vervolgens hebben we met de hele familie een tempel bezocht. Een tempel, in the middle of the forest, waar veel westerlingen kwamen om te mediteren. Er werd ons verteld dat er honderden monniken in het bos leefden om te mediteren. Na het avondeten werden er kussens voor ons verzorgd waar we op konden slapen. Terwijl iedereen op de grond ligt te slapen, inclusief overgrootoma van 86. Lagen wij op heerlijke dikke kussens en onder een dik laken. Respect voor overgrootmoeders! Dit lieve kleine vrouwtje verzorgde zichzelf in een enorm huis, zat nooit stil en ging nog gemakkelijker op de grond zitten dan wij. De dag erop was er transport geregeld om ons naar het centrum te brengen. Alles is voor ons geregeld, Gratis eten en drinken, gratis overnachting, gratis vermaak, gratis informatie en zelfs de tickets werden voor ons geregeld. Dit is tot nu toe nog het beste hotel geweest. We hoefden alleen voor de benzine richting de stad te betalen en ons eigen ticket natuurlijk. En! Als we weer in Bangkok waren zijn we van harte welkom om in hun andere huis te verblijven.

Kalasin is een stad waar ze geen 'Falang' kennen. Hun woord voor blanke toeristen. Behalve oude of dikke mannen met een Thaise vrouw. We hebben hier een vriendin van Jocelyn bezocht die daar als au pair werkt. Heel lang hebben ze elkaar niet gezien, want ze werkte voor een erg strenge familie en ze wilde niet weer riskeren om 6uur lang in haar kamer opgesloten te worden, zonder wc, eten en/of drinken. Wat gebeurd was ten gevolge van het zoontje een te grote hap pap te geven.

Hierna zijn we de Mekong overgestoken naar Laos!! Savannakhet, een stad waar niks te beleven is, dus maar gelijk door naar de hoofdstad, Vientiane. Helaas kennen ze hier in Laos geen treinen of sleeping bussen, dus we hebben veel kilometers moeten afleggen in locale bussen over niet geasfalteerde wegen...
In Vientiane hebben we ons 3 dagen vermaakt, een dag op de fiets, wat markten en standbeelden bekeken. En de volgende dag zijn we met de motor naar het buddha park geweest 25km uit het centrum wat een erg mooie rit er naar toe was! In de avond hebben we gegeten in een Belgisch restaurant waar ze echte mayonaise hadden met zelf gemaakte Vlaamse friet met een lekker Palm biertje!!

Na Vientiane zijn we met de mini bus naar het Salou van Laos gegaan, Vang Vieng!!
Dit dorpje aan de Mekong zit stamp vol met restaurants, bars en hotels! Het draait hier ook maar om 1 ding en dat is Tubing, met een band de rivier in om vervolgens langs de vele kroegen te dobberen! En hier en daar te stoppen voor een biertje een broodje of de glijbaan/springplank die bij de kroeg hoort... Dit was erg leuk om mee te maken vooral het zien van al die te dronken mensen! Er sterven dan ook jaarlijks een aantal mensen hier in de rivier..
Wij zijn de dag na het tuben direct weer vertrokken..

Luang Prabang
Again, deze stad heeft niet veel te bieden. Wel staat hier de hele dag een markt, wat Jocelyn erg leuk vind! Op de avondmarkt, die populair is bij de touristen, hebben we een aantal kerstcadeaus gekocht en souveniertjes. We zijn nog een dagje naar een waterval geweest en een grot. 's Ochtendsvroeg gaan hier om 06:00 de monniken de straat op om voedsel te ontvangen van mensen. Daarnaast zitten arme straatkinderen te wachten totdat de monniken het voedsel aan hen doorgeven.
Luang Prabang heeft een erg leuke vibe en het is een mooie authentieke stad.

Door naar Luang Nam Tha om daar te trekken in het National Park, Nam Ha. We hebben een trekking van 3 dagen gedaan met 8 personen. Het was een stuk minder zwaar dan de Fansipan in Vietnam, maar het was weer een bijzondere ervaring. We hebben 2 hilltribes bezocht. En elk hilltribe heeft zijn eigen 'bijzonderheden'. Elk hilltribe leeft nog erg primitief en dat allemaal van de rivier die door de bergen loopt, wat een mooi energiebron voor de dorpen is. De eerste hilltribe bezochten we als Japanners; foto's gemaakt, souvenirs gekocht en wegwezen. Bij het tweede dorp sliepen we een nacht. Alle kinderen uit het dorp kwamen onze richting op. Alle trucjes werden geshowd en we moesten allemaal toezien hoe stoer ze wel niet waren. Maar als we een boekje, een mandarijn of iets anders gaven waren het weer lieve kleine kinderen.
Tijdens onze trek werden we omgeven door prachtig mooi natuur. Ze gaven ons wel de hoop dat we nog wilde dieren konden zien, maar dit was helaas niet het geval. Voor de rest was het een erg leuke trip met leuke mensen.

Nu zitten we in Huay Xai, bij de grens van Thailand. We hebben onszelf een kerstcadeau gegeven door aan de Gibbon Experience mee te doen voor 2 dagen. We gaan hierbij naar het Bokeo nationaal park... slapen in een 30/50m hoge boomhut en er zijn ziplines gespannen tussen de bomen om zo van de ene naar de andere kant van de jungle te gaan...
We hebben er erg veel zin in!!

Fijne Feestdagen & tot het volgende verslag!!

Groetjes Jocelyn & Sjors

De Foto's:

Ook nog een aantal die bij het vorige verslag horen!!

• 20 December 2011 - 14:55

Pingpongman:

*Plop*

• 20 December 2011 - 15:05

Bram:

Ik wens jullie ook hele fijne dagen tijdens de kerst en een goede jaarwisseling!

gr Bram

• 20 December 2011 - 16:48

Petra, Dean En Brett:

heey luitjes,

wat een mooi kerstkado geven jullie elkaar. :-). hele fijne kerstdagen, en alvast een goede jaar wisseling, die zal vast bij jullie een andere tijd zijn, als hier bij ons.
    dikke kus van ons drietjes.xxx

• 20 December 2011 - 18:16

Fam. Van Bl.:

Weer een prachtig verslag.We reizen met jullie mee.
    Schitterende foto's en zien de lach op je toet.

• 20 December 2011 - 18:46

Gery:

Heb weer genoten van jullie verhaal. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en dan is het extra leuk om ook nog plaatjes te kunnen kijken.

• 20 December 2011 - 18:55

Nina:

Bedankt voor de kaart, wat een verrassing!. Jullie natuurlijk ook hele fijne dagen. En genieten!, maar dat doen jullie wel.
    Liefs andré en nina

• 20 December 2011 - 19:41

Elsa:

Wat geweldig dat jullie dit samen allemaal mogen beleven. Ook voor jullie hele gezellige feestdagen en een mooi 2012...wat sowieso goed begint, want je bent op vakantie!

• 21 December 2011 - 08:21

Mirjam:

Ik heb even gekeken wat jullie elkaar cadeau hebben gegeven voor kerst, dat ziet er geweldig uit. Waarschijnlijk zul je nu aapjes zien maar dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. Jullie gaan zelf met een zip wire als een soort aapjes van boom naar boom ;-) Zo te zien supergaaf. Veel plezier en fijne feestdagen

• 21 December 2011 - 12:19

Kapster C:

Gaaf hoor,leuk om jullie reis verslag te lezen.En ja....,kerstkado is altijd leuk!
    Zeker als je elkaar zoiets moois kado kan geven.
    Geniet er samen van,fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling!!!!
    X

• 22 December 2011 - 11:59

Annemieke:

Hey lieve Sjors en Josje
    Geniet van de mooie feestdagen die erg bijzonder zullen zijn daar! Wij zullen jullie missen, maar ondertussen genieten we mee van jullie prachtige verslagen en foto's!!!
    Kus

• 23 December 2011 - 05:36

Trudy:

dag jocelien en sjors
    vind jullie reis en verhalen indrukwekkend
    wens jullie mooie kerstdagen toe .
    groetjes trudy

• 23 December 2011 - 08:46

Hallo Stoer Koppel,:

Als je de foto,s ziet en de verslagen leest dan lijkt het net een promotie voor 3 op reis. En Sjors je hoeft de vliegen niet weg te slaan, maar de dames willen allemaal met de stoere (baard)reisleider op de foto. Sjors je mag blij/trots zijn met z,n leuke/spontane vriendin als Jocelyn. Op naar het volgend jaar (verslag)
    Gr. Marcel

• 23 December 2011 - 14:26

Frans & Wim:

Wat leuk om een kaart van jullie te krijgen, dank daarvoor!!
    Zo te zien en te lezen gaat het goed met jullie.. Wat een verhalen hebben jullie te vertellen en dan te bedenken dat het maar een fractie van de hele reis is! Ook voor jullie gezellige(...en warme) kerstdagen, geniet van het Thaise eten en zorg goed voor elkaar! Veel plezier en een leuke jaarwisseling....
    Hartelijke groet, Frans en Wim.

• 23 December 2011 - 20:13

Fam. Van Bl.:

Leuke rapportage weer. Jonge jonge jullie maken echt van alles mee! Fijne feestdagen gewenst, die jullie anders invullen dan wij in Nederland. En alle goeds voor 2012 allebei. We kijken uit naar het volgende verslag. Groeten.

• 25 December 2011 - 12:49

Kommer En Janneke:

Hey hallo! Leuk om wat van jullie te horen en leuk om te lezen wat jullie allemaal nog gedaan hebben. Wij hebben veel dezelfde plaatsen bezocht. Gibbons experience wel overgeslagen...maar is vast top! Fijne kerstdagen ver weg van NL en waar blijft die foto van Joselyn met kort haar?? :-) Liefs ons

• 25 December 2011 - 12:52

Aha, foto van jocelyn met kort haar gezien: leuk!!

• 01 Januari 2012 - 19:59

Toon:

Hoi Sjors en Jocelyn.
    Namens ons, Patty, Thijs, Sanne en mij de beste wensen voor het nieuwe jaar. Bij jullie is het alweer 2 jan. maar hier nog niet. Hopelijk wordt de 2 helft van jullie verblijf net zo spannend als de eerste en brengt het nieuwe jaar jullie veel geluk en plezier.
    Wij zijn afgelopen weekeinde naar Renesse geweest met z`n vieren en Dora en Lex. Het was erg nat en warm met rond de 10 graden. Veel gewandeld en gekaart, met uiteraard een mooi glas wijn.
    De 2 honden kunnen het prima vinden hoewel Lex al wel veel bijnamen heeft. Jullie moeten dan denken aan namen als; monster, loeder en rat. Jullie begrijpen dat Dora het niet erg gemakkelijk heeft maar ze slaat zich er goed doorheen.
    David heeft oud en nieuw in Utrecht gevierd en Kenzo heeft een meditatief weekeinde gehad, hij had afgelopen week voor Kung Fu een examen en had hiervan een terugslag.
    Hier verder alles goed.

Liefs Toon.

• 20 Januari 2012 - 14:56

Marc En Bianca:

Zijn we al weer een paar weken op weg in 2012 en genieten wij opnieuw van jullie verslagen en prachtige foto's.
    De liefde voor elkaar en avonturen die jullie met elkaar beleven is bij elk verslag voelbaar. Nog 55 dagen en dan the great swich! Maar met zoveel bagage aan liefde en herinneringen kan je alles aan!

• 29 Januari 2012 - 15:53

Eef:

Heb hier net jullie foto's zitten bekijken. Ziet er allemaal geweldig leuk uit! Hier lijkt de winter nu echt te beginnen. Blijf zo lang mogelijk weg is mijn advies.