''Meehhhhh'' - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu ''Meehhhhh'' - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu

''Meehhhhh''

Door: Sjorselyn

Blijf op de hoogte en volg Jocelyn en Sjors

03 Oktober 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Lieve thuisblijvers,

Het werd wel weer tijd dat we wat van ons laten horen!

Het gaat echt super met ons. De treinrit was een echte ervaring. Alleen op het eerste stuk bijna geen toerist gezien, alleen Russen in de trein. Het eerste deel tot aan Irkoetsk hebben we 4,5 dag in de trein gezeten. We hebben 4x een ander metgezel in de coupe gehad. Het begon allemaal met een Rus waar we geprobeerd hebben een praatje mee te maken. Het werd handen- en voetenwerk, maar we zijn vooralsnog altijd bij hem thuis uitgenodigd.
Dezelfde dag kregen we een vader en een zoon die verschrikkelijk stonken. We zijn 's avonds de restauratiewagon in gegaan met het Schots meisje die we hadden ontmoet in de trein. Al snel hadden we contact met een aantal Russen die aan de wodka zaten. Ze vonden ons wel leuk, want in Nederland roken we allemaal wiet! De wodka ging al snel rond. Als meisje is het makkelijker om het af te slaan, maar als man ben je eigenlijk wel verplicht om mee te drinken. Dit hebben we geweten, Sjors zag na wat limonadeglazen gevuld met wodka snel groen....

The day after:
Dat was een verrekte zware dag in een hobbelende trein en onze roommates die om 10uur van het bier gingen genieten. Geen aanrader! Deze dag hebben we alleen maar geslapen.
De rest van de rit is erg eentoonig en onze andere roommates zijn geen vermelding waard.

Aankomst Irkoetsk:
De trein kwam 's ochtends vroeg om 4uur aan en we zijn gelijk getransferd naar Litsvianka. Ons B&B lag gelegen aan het Baikal meer (dat een omvang heeft van heel Belgie). Het was deze dag erg mistig, helaas. We zijn vanuit de B&B gelijk doorgelopen naar de lokale vismarkt en hebben hier de beroemde gerookte Omoelvis gegeten, Dit vond zelfs Jocelyn lekker.
In Litsvianka is er verder niks te doen en hebben een aantal rondjes gelopen.
's Avonds in de B&B zijn we Medde tegengekomen die tot nu toe nog op onze route zit. Zij heeft de trein ook via Tiara Tours geboekt.
De volgende dag zijn we samen richting Irkoetsk gegaan. Onderweg hebben we nog een openluchtmuseum ''Taltsi'' bezocht. Je kon zien hoe mensen vroeger in Siberie leefden. Dat was wel grappig.
Irkoetsk is een typisch Russische stad met veel goude kathedralen en hebben erg mooi weer gehad. Centraal gelegen ligt een overdekte markt waar de etenswaren gewoon op kamertemperatuur verkocht worden. Ze kennen hier in ieder geval geen keuringsdienst.
Deze nacht sliepen we in een homestay. Het was eigenlijk gewoon een appartement die we voor ons zelf hadden. Heerlijk eventjes weer met z'n tweeen zijn.
Deze nacht vertrok onze trein om 5uur, dus veel hebben we niet geslapen.
De treinrit naar Ulaant Baatar is maar 1,5dag, dus dat viel wel mee vergeleken met de 4,5dag van eerst.

Aankomst Ulaan Baatar:
Dag 1: Weer netjes opgepikt door Tiara Tours, om vervolgens naar ons eerste gerkamp te worden gebracht.
We dachten dat het weer een transfer zou zijn als die we al een aantal keer hadden gehad, alleen deze was toch heel iets anders. In Mongolie hebben ze namelijk niet zoveel mooie geasfalteerde wegen als hoe wij die kennen!
het werd een OFF-ROAD trip van ongeveer 7uur rijden! maar de locatie van het eerste kamp was geweldig met uitzicht op een zoutwater meer.
dit was direct ook de kennismaking met het mongoolse eten, erg gevarieerd dat zeker. schaap in de middag, schaap als avond eten...
Dan maar opzoek naar een toilet, errr waar is de toilet?? even vragen.. de toilet was daar! 4 houten planken omhoog getimmert een diep gat in de grond en 2 planken om op te staan! wat een uitzicht:)

Dag 2&3: Eerst weer een paar uur OFF-ROAD richting de nomaden familie!
Aangekomen stond een deel van de familie ons op te wachten.. de familie betaat uit 5 personen, opa(Big-Boss Incl typisch baardje), oma, zoon met zijn vrouw en hun dochtertje.
We gingen de grootste tent in om lekker te lunchen, wat zelfgemaakte kaas, koekjes van oma, schaap en thee.
We hadden gedacht dat Mongolie enorm zou achter lopen op het westen, dit is zeker niet het geval nadat we de flatscreen, stereo installatie & mobiele telefoons in de grote tent hadden bewonderd.
Nu zul je denken waar halen ze de stroom vandaan, bijna elke tent heeft buiten een solar apparaat staan waar ze de zonne energie mee opvangen. Dus de leuke ballonnetjes die we voor de familie hadden gekocht zitten nog steeds in de backpack.
07:00 Oma gaat de kudde yak's melken, hier hebben ze dan weer geen machine voor! Ze hebben ongeveer 20 liter yakmelk per dag.
De yakmelk is helemaal niet vies zoals ons verteld werd, het is alleen iets romiger
Oma en schoondochter zijn dagelijks druk met het maken van eten en drankjes als yakmelk met thee, wodka en paardenmelk met wodka. daarentegen zijn de mannen zo ongeveer de gehele dag de hort op.
Verder is het wel jammer dat onze gids bijna geen engels spreekt, we komen zo niet echt heel veel te weten van familie's, natuur en cultuur.. We zijn er wel achtergekomen waarom de familie niet heel erg geintereseerd is in ons, de gertent hebben ze gekregen van de reisorganisatie en ze ontvangen rond de 200 gasten per zomer.
(ondertussen is de tempratuur ongeveer 30 graden gezakt, dag 1 was er nog een lekker zonnetje en 15 graden nu hebben we ongeveer alle kleren aan de in onze backpack zit, het is hier -15 en we hebben sneeuw)

Dag 4: Afscheid genomen van onze familie, en opweg naar de warmwater spa! OFF-ROAD door de sneeuw berg op en berg af is geen pretje kan ik je vertellen! Dan kom je ook nog eens op een helling vast te staan in de sneeuw en mag je de auto niet uit... Gelukkig kon onze chauffeur beter OFF-ROAD rijden dan op de normale weg en kreeg hij ons al snel weer aan het rijden...
Aangekomen in het Spa kamp, Hier hadden we zo ontzettend veel zin in! in de trein konden we niet douchen en op kamp 1&2 ook niet, dus dit heerlijk warme zwembad hadden we zeker verdiend!
Ook hier hebben we weer heerlijk culinair gegeten, aan jullie de eer om in te vullen welk vlees we hebben gehad!
De nachten op de gerkampen zijn hard en koud, Hard omdat we slapen op niet meer dan een houten plank met wat dekentjes en koud omdat je in de nacht je kachel aan moet houden, en we zijn allebei niet echt van het opstaan als we net lekker in bed liggen:)

Dag 5: Door na het klooster, we waren erg geschrokken want onze gids had gebrabbelt dat het ongeveer 4 uur lopen was omdat de auto de berg niet op zou kunnen komen met al de sneeuw!
Fijn, achteraf hebben we 1,5 uur berg op gelopen met alweer geweldige uitzichten een 30 minuten in een prachtig gelegen klooster rond gelopen en kale mannentjes bekeken en binnen een uur weer naar beneden gegaan... het viel dus gelukkig allemaal wel mee, wel spannend af&toe zo'n gids die niet zo goed engels spreekt!
We zouden deze dag ook een waterval aan doen, helaas vond onze chauffeur het te gevaarlijk om deze weg af te leggen dus dit is geannuleerd!
Aangekomen op het kamp hebben we weer ''heerlijk'' schapenvlees gegeten met rijst en thee...
Dit kamp lag aan een enorme rivier en ligt het hier bezaait met vulkanisch gesteente waar we met z'n 2e een stukje zijn gaan wandelen, onderweg wat schedels en ribbenkasten gevonden er is ons verteld dat 2 jaar geleden de winter hier zo streng is geweest dat er veel dieren gestorven zijn en natuurlijk hebben we weer wat leuke foto's gemaakt!

Dag 6: De locaties van onze gerkampen zijn echt super gaaf, keer op keer weer een verbazing in welke landschappen we terecht komen.. zo is ook dit gerkamp gelegen naast een rivier.
We zijn deze dag ook naar een klooster geweest, heeel anders dan de vorige. om dit klooster stond een muur met 108 torens dit symboliseerd het heilig getal voor boedisten.
We zijn deze dag ook een berg opgelopen met z'n 2 en even genoten van het uitzicht....
Ik mag het er bijna niet meer bij zetten van Jos maar wat hebben we deze dag toch weer heerlijk culinair gegeten! ''Mehhh''

Dag 7: Terug over de steppen van Mongolie naar Ulaan Baatar.
De weg terug naar de hoofdstad heef erg lang geduurd, omdat de chauffeur niet harder dan 80 durfde te rijden op ongeveer de enige verharde weg van mongolie en we snappen nu ook waarom zijn auto zo rammelt onze chauffeur kan namelijk ook optrekken in de 5de versnelling!
We kwamen tegen 16:30 aan in het hotel, en hebben nog een avondje Ulaan Baatar gehad..
Erg drukke stad vooral 's nachts waar Jocelyn nog dacht een echte H&M gevonden te hebben in een shoppingmall, helaas was alleen het bordje voor op de gevel echt en bleek de rest namaak te zijn...
Gertenten zie je overal in Mongolie tussen de bergen, op de bergen, op vlaktes, in de buitenwijken en zelfs de stad zelf.

Dag 8: Wekkertje om 05:00 om de trein te pakken naar Beijing!

Tot zo ver Mongolie
Groetjes Sjorselyn!!!

• 11 Oktober 2011 - 10:55

Bram:

Mooie verhalen van jullie, goed om te lezen dat het allemaal bevalt!!

Geniet er lekker van en pas goed op elkaar

Gr Bram

• 11 Oktober 2011 - 10:58

Patty:

Zo te lezen hebben jullie al veel mooie dingen beleefd en hele andere dingen, dan wij normaal tegenkomen tijdens onze vakanties in Europa. Inmiddels hebben jullie China achter je gelaten?
    Mooi verhaal Sjors! Er valt goed uit te lezen dat jullie erg genieten.
    Hier gaat alles z'n gangetje. Het is herfst! het waait, het is koud en het wordt langzaam steeds langer donker (iets waar ik nooit blij mee ben) en ik zou de hele winter het liefst willen overslaan. Lieverds, blijf goed op elkaar passen en geniet!!!

Dikke kus, Patty

• 11 Oktober 2011 - 11:58

Elsa:

Wat een geweldig verhaal. Ik was inderdaad benieuwd naar jullie belevenissen. Fijn dat het allemaal zo goed gaat. Heel veel groetjes uit een herfstachtig en wietrokend Holland!

• 11 Oktober 2011 - 12:40

Thijs:

Hey zus en Sjors!

Klinkt allemaal als een grote ontdekkingsreis! Erg tof! Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar alle foto's die jullie gemaakt hebben.

Doe voorzichtig en nog een hele mooie reis verder!

Liefs, Thijs

• 11 Oktober 2011 - 13:14

Breda's Schatje:

Hey lekkerds!
    Heel leuk verhaal om te lezen, haha (of moet ik zeggen mehhhh)
    (Meh, Henk Meh: licence to cook)
    En jullie zullen wel lekker gestonken hebben, na zo lang niet douchen!
    Konden jullie vriendjes maken met die vader en zoon in de trein ^^
    Kusjes uit Brabant Xxxxxx

• 11 Oktober 2011 - 14:24

Mirjam:

Wat een avonturen, klinkt best spannend allemaal. Ik zou wel een vlieg willen zijn om stiekem mee te kunnen kijken. Jullie verhalen zijn fantastisch leuk om te lezen dus daar moet ik het maar mee doen. Kom maar op met die foto's en heel veel plezier nog!

• 11 Oktober 2011 - 15:26

Lilianne:

Wat leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten van jullie reis. Mooi verhaal hoor, alleen het eten;(daarom ga ik maar verder met ons maaltje, maar zal jullie besparen wat wij eten.
    Veel reisplezier nog en ik wacht graag op jullie volgende verslag. Lilianne

• 11 Oktober 2011 - 16:09

Rokus:

Net lekker rose biefstuk met champignons gegeten....oh sorry.
    Jullie vermaken je zo te lezen prima en hebben jullie nog geen heimwee. Hier is de herfst aangebroken. Tot aan het volgende reisverslag

• 11 Oktober 2011 - 16:22

Jordan:

Wodka, schapenvlees, niet douchen en off road ritjes. Het klinkt allemaal zeer avontuurlijk.

Goodluck, veel plezier en ik blijf jullie volgen..

• 11 Oktober 2011 - 18:19

Marcel Opdenoordt:

Nu begrijp ik dat jullie geen tijd hebben om elke dag een verslagje te maken, wat een ervaring/belevenis wat jullie allemaal zien en doen. Nu zit ik lekker warm in de woonkamer met (j)oppie chips en het toilet is gelukkig ook niet van 2 planken en een gat in de grond! maar weet wat het is. Nog heeeeeel veel plezier, en wacht met spanning op het volgende verslag. Groetjes

• 11 Oktober 2011 - 20:43

Malu:

Haa bruur en Jos,
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben!
    Ook handig dat jullie een reisleider hebben die amper Engels kan, steek je veel van op haha.
    Jos, let je een beetje op me broer? Zoveel wodka is niet goed voor hem!

Kus Malu

• 12 Oktober 2011 - 17:32

Annemieke:

Hey, Wat hebben jullie het leuk! Wilde dat ik jong was!
    Geniet ervan en blijf schrijven. Dan genieten wij ook een beetje :-)

• 12 Oktober 2011 - 17:32

Annemieke:

Hey, Wat hebben jullie het leuk! Wilde dat ik jong was!
    Geniet ervan en blijf schrijven. Dan genieten wij ook een beetje :-)

• 12 Oktober 2011 - 20:39

Kenzo Dijksterhuis:

Klinkt super,

Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Denk ook goed aan de rust!

Kus Kenzo

• 12 Oktober 2011 - 20:39

Kenzo Dijksterhuis:

Klinkt super,

Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Denk ook goed aan de rust!