Rockstarrss!! - Reisverslag uit Peking, China van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu Rockstarrss!! - Reisverslag uit Peking, China van Jocelyn en Sjors - WaarBenJij.nu

Rockstarrss!!

Door: Sjorselyn

Blijf op de hoogte en volg Jocelyn en Sjors

12 Oktober 2011 | China, Peking

BEIJING!!!

Wat een verandering is dit zeg, ongelofelijk, van de onbewoonde Mongolie trip naar deze stad!

14:00 kwam de trein aan in Beijing, we hadden hier geen hostel of pickup meer want de Tiara tours trip is voorbij!
In de trein zijn we Medde weer tegen gekomen die al wel een hostel had geboekt hier, dus we hebben besloten met haar mee te gaan om te kijken of er ook nog een plekje voor ons vrij was!
Achteraf was dit een hele goeie keuze, China Box hostel was super gezellig, schoon en heerlijke zachte bedden:) !!
Hier zijn we Nick en Jeroen tegen gekomen waar we ongeveer de heleweek samen Beijing mee hebben bekeken.
We hebben deze dag afgesloten met wat biertjes en een gratis BBQ van het hostel.

Dag 2: Met Medde, Nick en Jeroen naar het Olympische gedeelte van peking geweest.
Zo hebben we het stadion (Birds Nest) gezien en gezwommen in het Olympische zwembad de super vette Water Cube, het zwem gedeelte is dan wel bedoeld voor kinderen maar wij hebben er heerlijk gezwommen en van glijbanen afgeweest waar al die chinezen niet in durfde, omdat ie zo stijl is.
19:00 zodra het donker begint te worden gaat alle verlichting aan, dat maakt dit nog verhaal nog ongelovelijker. Het Bird's Nest kleurt oranje en rood en de Watercube neemt alle kleuren aan!

Dag 3: De Verboden Stad!
We hadden van John ''our big old aussie friend'' gehoord dat we wel konden lopen naar de verboden stad, zou ongeveer 20/30min lopen zijn. alleen als je de kaart verkeerd om bekijkt en vervolgens in het noorden(uitgang) uit komt ipv het zuiden(de entree) mag je nogmaals minimaal 30min lopen, hier is het gelukkig wel mooi weer dus is dat niet zo erg! ;)
Uit eindelijk aangekomen op Tianennem square het plein voor de entree. Van het plein hebben we vrijwel niets gezien het zag hier zo zwart van de chinezen! we hebben nog nooit zoveel chinezen op een kluitje gezien! Dit was ook het geval in de verboden stad, we waren meer verbaasd over hoeveel chinezen hier aanwezig waren dan over de stad zelf.
Wat dat bedreft viel de stad ons een beetje tegen want het lijkt allemaal op elkaar.
But we feel like Rockstars here!! Die chineesjes doen net of ze nog nooit een westerling hebben gezien, ze staren je na en maken met hun dikke Nikon camera's met de grootste telelenzen erop even onopvallend recht voor je neus foto's van je.. Tot nu toe lachen we ons dood om de gekke chinezen die het stiekem proberen, Sjors pakt nu ook vaak de camera om die chineesjes terug te pakken:D
Ook deze dag hebben we weer gezellig met een hele grote groep in het hostel afgeloten onder het genot van een chinees biertje(0,6L voor 5Yuan=0,50cent) <-- het is hier zo gezellig!!

Dag 4: Deze dag hadden we ingepland om eens rustig aan te doen, even een parkje en proberen het vietnamese visum te scoren!
We hadden in het chinees de straat van de ambassade laten opschrijven door ons hostel, dus we spraken iemand op straat aan en lieten hem het papiertje zien...
Deze man ging druk in de weer om erachter te komen waar het was, uiteindelijk vond ie 2 jongens die op de bus zaten te wachten, deze jongens hebben 25 minuten met ons meegelopen naar de ambassade ook al hadden we al duidelijk gemaakt dat ze niet meer mee hoefde te lopen want de straat was gevonden, dat nummer komt vanzelf :)
eenmaal aangekomen: Gesloten we moesten wachten tot 14:00... dus we zijn maar naar het park gegaan en een lekker broodje kaas gegeten..
op de weg terug na de ambassade kwamen we erachter dat het al donderdag was en dat het niet eens meer kon omdat je minimaal 3 werkdagen moet wachten op je visum en we zondag zouden vertrekken naar Nanning, tijdens het lopen richting de metro kwamen we een enorme wolkenkrabber tegen waar we eigenlijk wel even naar boven hadden gewild... helaas werden we tegen gehouden, maar wij zijn Nederlanders en laten ons niet zo maar uit de weg ruimen door zon kleine rotchinees. snel de lift in gegaan naar verdieping 32, de lift doet gewoon pijn aan je oren. wat een skyline op deze hoogte, helaas werden we voor de volgende verdiepingen weer tegen gehouden... okok we gaan al terug naar het hostel dan maar!
Toen kwamen we op Metrostation Xisi toevallig Nick en Jeroen tegen opweg naar het shop gebied, die hebben we dus gejoint en wat mee gegeten...

Dag 5: The Great Wall is met de bus 4 uur rijden uit het centrum van beijing dus we vertrokken om 06:00....
In het begin waren we vrijwel alleen op de muur direct door gestapt naar 1 van de hoogste torens voor het beste uitzicht, die chineesjes houden toch niet van wandelen laat staan klimmend die muur op!
Dit was een slimme keuze want na een uurtje begon het tourisme op gang te komen en dan merk je het super gevoel van alleen op 1 van de 7 wereldwonderen niet meer!
Het is echt bizar om te zien hoe ze die muur destijds in elkaar hebben kunnen knutselen, sommige stukken zijn zo hoog en stijl dat we ons af vragen hoe die kleine chineesjes daar ooit op zijn gekomen
De muur was echt onbeschrijfelijk mooi!!!

Dag 6: Summer palace, De tempels beginnen ondertussen aardig op elkaar te lijken.. alsof ze alles in 1x hebben besteld!
Gelukkig lag er in dit park een groot meer, en hebben we met Jeroen & Nick een waterfietsbootje gehuurd, even lekker dobberen op het water. Erg lekker na de dag van gister.
Na het Summer Palace zijn we naar de oudste hutongs(Een hutong is een traditionele woonwijk in China en bestaat uit nauwe straatjes, waaraan kleine huizen staan, vaak 1 woonlaag hoog) van Beijing in gegaan. Als je leuk wil shoppen en je hebt het geld ervoor moet je zeker hier zijn, veel excentrieke winkeltjes met een westerse prijs.
We zijn hier ook met Nick en Jeroen gaan eten, Hot-Pot een grote pan met runderboullion in het midden van de tafel waar je je groentes en vlees bij kan bestellen om die in de pan te laten koken! Erg lekker en gezellig tussen al die schreeuwende, smakkende, rokende en roggelende chinezen :D !!

Dag 7: Eerst even een fles Great Wall wijn gekocht die we naar huis wouden sturen samen met onze winterse kleding, helaas mocht de fles niet bij in de doos!
Ook zijn we deze dag nog richting een tempel gegaan, helaas niet echt de moeite waard want ook deze tempel kwam uit dezelfde blokkendoos, dus hebben we maar samen met de boys de fles wijn die helaas niet naar nederland kon meester gemaakt!
Toevallig had Medde ook op dezelfde dag een trein ticket geboekt naar haar bestemming en laat die trein van haar nu net 10min na die van ons vertrekken..
Samen een bus richting Beijing Station west gepakt.. Wij dachten dat amsterdam een groot station had! haha
Afscheid genomen van Medde en op naar onze trein, We hadden een 28uur durende trein rit voor de boeg op een stoel want de chineese vakantie was voorbij en alle bedden waren volgeboekt!
In de stoelen coupe heb je sta en zit plekken dus er staan ook nog weet ik hoeveel mensen tussen alle stoelen in...
Achteraf worden dit de leukste ervaringen en verhalen hadden we te horen gekregen van Nick:p Dus verstand op 0 en lekker zitten en kijken naar alle mensen die jou aan kijken!! :)

29,5 uur later aankomst Nanning, Zuid China.
We hadden gelukkig in Beijing al een hostel geboekt in Nanning.. wel handig als je midden in de nacht toch wel graag wil slapen na deze vermoeide rit!
Eindelijk weer in een prive kamer met airco, het is hier namelijk 29 graden ofzo :D ook dit hostel ziet er weer perfect uit, lekker al onze stink kleding gewassen voor 10Yuan=1euro
en heerlijk rustig aan gedaan want er is hier niet veel te zien..
De stad heeft veel grote shoppingmalls in elke mall verkopen ze dezelfde spullen, terug naar het hostel gelopen kwamen we een brommertje tegen...
ik weet niet of wij nog wel hond willen proeven, achterop het brommertje lagen 2 gevilde honden! ziet er niet heel smakelijk uit..
Over nog vreemdere dingen gesproken: Nick had in China 2 duitste meisjes ontmoet die hadden ergens op de kaart mensenembryo's zien staan. (het lijkt ons erg onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit hier met die 1 kindswet)

Vandaag 12-10-2011:
Gister hadden we al ons vietnamees visum geregeld dus vandaag hadden we alleen een trein(12uur rit) of bus(8uur rit) ticket regelen in de planning.
Vanavond vertrekt onze trein om 18:45, dit word een 12uur durende treinrit naar Hanoi(vietnam). deze keer wel in een bed!
De keus om langer te reizen is omdat we dan goedkoper uit zijn. ;) De echte backpackers mentaliteit!!

We zijn aangenaam verrast hoe schoon en groen Beijing was, we hadden achteraf misschien toch wat meer tijd moeten plannen voor China!
na alle verhalen van anderen over hoe mooi het binnenland wel niet is.. We vragen ons ook nog steeds af wat nou nep is en wat niet, er staan hier soms auto's die lijken op een bekend merk maar dan toch net even anders zijn.. De Rockstar feeling staat Sjors zeker wel aan, Hij vind de chineesjes die met open mond en grote ogen naar ons kijken nog steeds het leukst!

China heeft een aantal site's geblocked dus foto's posten is onmogelijk hier...
We gaan het zeker weer proberen als we in Hanoi zitten

Good Bye / Zaijian
Sjors & Jocelyn

• 12 Oktober 2011 - 08:43

Patty:

Dat van dat kaartlezen (omgekeerd en noordelijk lopen ipv zuidelijk) dat kennen we. Je ziet dan naturlijk wel veel meer en hele mooie dingen. Gelukkig heeft het jullie (deze keer) niet opgebroken.
    Kus voor jullie allebei

• 12 Oktober 2011 - 09:59

Job:

een tomtom is dan toch nog niet zo verkeerd he:P

gelukkig gaat het goed met jullie;) veel plezier daar

• 12 Oktober 2011 - 12:09

Elsa:

Leuk verhaal. Ben inderdaad benieuwd naar foto's... Veel plezier in Hanoi!

• 12 Oktober 2011 - 12:37

Mirjam:

xin chao (Hallo in het Vietnamees)

Jullie zakken inderdaad snel af naar Zuidoost Azië. Maar daar valt vast ook veel te zien en te beleven. Het is heel leuk om jullie te kunnen volgen dus blijf lekker de verslagen plaatsen. Ik heb even gegoocheld en in Vietnam is het net zo vochtig als in nu in Nederland, alleen de temperatuur ligt er een graad of 18 hoger ;-) Groet en een dikke kus van je (schoon)moeder.

• 12 Oktober 2011 - 15:38

Sxmthrfckr:

Kan je het ontcijferen, Jos? :D

Ik moest echt hardop lachen bij dat stukje van Sjors die Chinezen lekker aan het terug fotograferen was, echt ik zie het helemaal voor me. Zo'n boom van 'n vent ook.
    Ik ben benieuwd, heb je ook (een) aantrekkelijke Aziatische man(nen) gezien? Want volgens mij is dat een zeer zeldzame verschijning, ofnietdan?

xxxxxx

• 12 Oktober 2011 - 17:41

Annemieke:

Jongens wat een verhalen! Volgens mij komen jullie niet meer terug! Leuk hoor!!!!

• 12 Oktober 2011 - 20:56

Kenzo Dijksterhuis:

China! Hebben jullie ze daar al gewaarschuwd voor mijn komst? Al duurt dat nog een tijdje...
    Het klinkt allemaal goed!

Kenzo

• 16 Oktober 2011 - 21:15

Toon:

Hoi Lieverds,

Het was goed jullie even te zien en te spreken. Wat een fantastisch avontuur tot nu. Hopelijk nemen jullie goed de tijd om dingen te zien en op je in te laten werken. Het moet ook een beetje vakantie zijn toch?
    Veel plezietr verder en we volgen jullie, pas goed op elkaar.